STATUT

NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA INTEGRACYJNEGO

BAJKOWA KRAINA KLINY

Podstawa prawna:

 

1.Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe art. 172 (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669)  ogłoszono dnia 24 maja 2018r. obowiązuje od dnia 1 września 2017r.

2.Ustawa z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017r. poz. 2203  ogłoszona dnia 29 października 2017r.

3.Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018r. Poz. 967) ogłoszono dnia 22 maja 2018r. obowiązuje od dnia 1 lutego 1982r

  1. Ustawa Kodeks karny z dnia 6 czerwca 1997r. ( Dz. U. z 2016 poz. 1137).

 

oraz uchwały Rady Pedagogicznej Nr 3-2018/2019r.  z dnia 07.11.2018r.

 

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

 

  • 1

1.Niniejszy Statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania przedszkola, którego pełna nazwa brzmi:

Niepubliczne Przedszkole Integracyjne Bajkowa Kraina Kliny

  1. Przedszkole posługuje się pieczęcią:

Niepubliczne Przedszkole Integracyjne Bajkowa Kraina Kliny

30-437 Kraków, ul. Rutkowskiego 7

NIP 817-175-62-98

tel. 608 301 572

www.bajkowa-kraina.pl

 

  1. Lokalizacja przedszkola:

1) Przedszkole ma główną siedzibę przy ul. Rutkowskiego 7 , 30 – 437 w Krakowie, w której funkcjonują 2 oddziały przedszkolne integracyjne:

  1. a) oddział dla dzieci 3-, 4-letnich,
  2. b) oddział dla dzieci 5-, 6-letnich.

2) Przedszkole posiada również lokalizację przy ulicy Tynieckiej 118K, 30-323 w Krakowie, w której funkcjonują 2 oddziały przedszkolne integracyjne:

  1. a) oddział dla dzieci 3-, 4-letnich,
  2. b) oddział dla dzieci 5-, 6-letnich.

 

  1. Przedszkole jest placówką niepubliczną, spełniającą wymagania placówki publicznej w zakresie odbywania przez dzieci obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz w zakresie realizacji awansów zawodowych nauczycieli.
  2. Organem prowadzącym Przedszkole jest osoba fizyczna Katarzyna Budzeniusz–Właściciel Przedszkola, adres: ul. Dębskiego 23/10, 30-499 Kraków.
  3. Nadzór pedagogiczny nad nauczycielami sprawuje Wicedyrektor Przedszkola.
  4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator Oświaty w Krakowie.
  • 2

Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:

1) przedszkolu – należy przez to rozumieć Niepubliczne Przedszkole Integracyjne Bajkowa Kraina Kliny,

2) statucie – należy przez to rozumieć Statut Niepublicznego Przedszkola Integracyjnego Bajkowa Kraina, Kliny

3) nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola,

4) rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.

 

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

 

  • 1

 

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  2. Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka oraz integracja dzieci z niepełnosprawnościami.
  3. W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje:

1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,

2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,

3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,

4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,

5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,

6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,

7) promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,

9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,

10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,

11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,

12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,

13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,

14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,

15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,

16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,

17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:

1) organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,

2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,

3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,

4) indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.

  1. Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:

1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,

2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.

  1. Na wniosek rodziców dziecka, nauczyciela, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego.
  3. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:

1) bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,

2) zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek, co określa Regulamin spacerów i wycieczek,

4) zatrudnianie w oddziałach pomocy nauczyciela,

5) stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,

6) stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.

  1. Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną pisemnie przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
  2. Rodzice lub osoba upoważniona ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola) oraz w drodze dziecka z przedszkola do domu (od momentu odebrania dziecka od pracownika przedszkola przez rodzica).
  • 2
  1. W przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani

podawania leków, wyjątek stanowi umowa spisana pomiędzy rodzicami dziecka, a nauczycielem w przypadku dziecka z chorobą przewlekłą lub dziecka, które zażywa jakiś lek stale w godzinach pobytu w placówce.

  1. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor niezwłocznie

informuje rodziców o jego stanie, a rodzice są zobowiązani do natychmiastowego odebrania

dziecka z przedszkola.

  1. W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem

rodziców i dyrekcji przedszkola.

  • 3
  1. Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  4. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi.
  5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem przez nauczycieli oraz w formie zajęć indywidualnych lub grupowych ze specjalistami:

1) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

2) porad i konsultacji,

3) zajęć rozwijających uzdolnienia.

  1. Dla dzieci objętych orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego pomoc psychologiczno- pedagogiczna realizowana w trakcie bieżącej pracy oraz w formie zajęć indywidualnych ze specjalistami jest udzielana bezpłatnie, dla pozostałych dzieci pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana w formie zajęć ze specjalistami jest odpłatna.
  2. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

 

ROZDZIAŁ III

ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE

 

  • 1
  1. Organami przedszkola są:

 

  • Dyrektor Przedszkola

2)   Rada pedagogiczna.

  • 2

 

Kompetencje i zadania Dyrektora Przedszkola:

  1. Dyrektor Przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz; jest kierownikiem zakładu pracy oraz pracodawcą dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.
  2. Dyrektor Przedszkola zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektem do niego należącym.
  3. Zadania Dyrektora Przedszkola są następujące:

1) Kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz;

2) Organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola;

3) Zarządzanie majątkiem przedszkola;

4) Podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu Przedszkola;

5)Prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

6) Dysponowanie środkami finansowymi placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;

7) Zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami kodeksu pracy, BHP i Ppoż.;

8) Współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi;

9) Zawieranie umów z rodzicami (opiekunami prawnymi) o świadczenie usług Przedszkola.

 

  • 3

 

  1. Rada pedagogiczna jest organem przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład Rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
  3. W posiedzeniach Rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego lub na wniosek członków rady tj.: przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny, doradca metodyczny i inni.
  4. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady.
  5. Do kompetencji stanowiących Rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola,

2) uchwalenie statutu przedszkola,

3) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,

4) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.

  1. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy przedszkola w tym przede wszystkim organizację tygodniowego rozkładu zajęć, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci,

2) wnioski nauczycieli w sprawie doskonalenia organizacji pracy przedszkola.

  1. Uchwały Rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
  2. Dyrektor Przedszkola wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
  3. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
  4. Osoby biorące udział w zebraniu Rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

KOMPETENCJE I ZADANIA WICEDYREKTORA PRZEDSZKOLA

 

  • 1

 

Dyrektor przedszkola powołuje Wicedyrektora, do którego obowiązków należy:

 

 

1) Prowadzenie obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczycieli przedszkola;

2) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami;

3) Sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro-zdrowotne;

4) Gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy;

5) Wspomaganie nauczycieli w osiągnięciu wysokiej jakości pracy;

6) Opracowanie zakresu obowiązków nauczycieli;

7) Ponoszenie odpowiedzialności za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, awansu nauczycieli oraz wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją;

8) Opracowanie i przygotowanie arkusza organizacji pracy przedszkola oraz przedstawienie go  organowi prowadzącemu do zatwierdzenia;

9) Opracowanie rocznego planu pracy;

10) Powiadomienie dyrektora szkoły w obwodzie, w którym mieszka dziecko 6-letnie

uczęszczające do przedszkola, o spełnieniu przez nie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego do podjęcia nauki szkolnej.

 

  • 2

 

  1. Zadania realizowane wspólnie przez Dyrektora Przedszkola i Wicedyrektora Przedszkola:

1) Kierowanie polityką kadrową, decydowanie o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników przedszkola;

2) Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;

3) Organizowanie zewnętrznych form doskonalenia zawodowego nauczycieli;

4) Podejmowanie decyzji o przesunięciu lub usunięciu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego;

5) Opracowanie i przygotowanie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców ;

6) Ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach;

7) Opracowanie regulaminów o charakterze wewnętrznym.

 

ROZDZIAŁ V

 

ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA I SPOSÓB FINANSOWANIA

 

  • 1
  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
  2. Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 20, w tym do 5 dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • 2
  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w przedszkolu w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
  2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze i edukacyjne prowadzone w systemie grupowym, zespołowym i indywidualnym.
  3. Przedszkole może zorganizować na wniosek rodziców zajęcia dodatkowe, które są ustalane na początku roku szkolnego oraz wymagają dodatkowej opłaty uiszczanej przez rodziców.
  4. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
  • 3

 

  1. Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Wicedyrektora..
  2. Ramowy rozkład dnia obejmuje:

1) dzienny czas pracy poszczególnych oddziałów,

2) następujące pory posiłków:

śniadanie: 9.00

obiad: 12.30 zupa, 13.30 drugie danie

podwieczorek: 15.00

  1. Godziny realizacji podstawy programowej trwają od 9.00 do 14.00.
  2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
  3. Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.

 

 

  • 4

 

  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez Wicedyrektora programy wychowania przedszkolnego.
  2. W przedszkolu nauczyciele mogą wykorzystywać w swojej pracy wychowawczo-opiekuńczo-dydaktycznej programy własne. Wszystkie programy własne wynikają z potrzeb przedszkola i mają pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola. Są dopuszczone przez Wicedyrektora.
  3. Na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza się 5 godzin w czasie codziennej pracy przedszkola.
  4. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii.
  5. Godzina pracy nauczyciela z dziećmi w przedszkolu trwa 60 minut.
  6. Zajęcia dodatkowe mogą odbywać się na sali zajęć poszczególnych grup lub poza terenem przedszkola, ponadto:

1) rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od predyspozycji psychofizycznych dzieci,

2) zajęcia finansowane są przez rodziców dzieci,

3) czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 30 do 40 min.

  1. Przedszkole organizuje w zależności od potrzeb i aktualnych możliwości:

1) zajęcia rewalidacji indywidualnej,

2) zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, porady i konsultacje, zajęcia rozwijające uzdolnienia.

  • 5

 

  1. Przedszkole pracuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez Organ Prowadzący.

1) dzienny czas pracy przedszkola wynosi 11 godzin (placówka czynna w godzinach od 7.00 do18.00).

2) czas pracy przedszkola w roku szkolnym trwa od 1 września do 31 sierpnia każdego roku,

3) przerwa świąteczna trwa od 24 do 31 grudnia każdego roku i jest wykorzystana na:

  1. a) wykonanie remontu i czynności porządkowych;
  2. b) pracownicze urlopy wypoczynkowe.
  • 6

 

  1. Pobyt dzieci w przedszkolu jest odpłatny, zgodny z obowiązującym cennikiem.
  2. Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z:

1) Opłaty stałej, tzw. czesnego (koszty określone przez Dyrektora Przedszkola),

2) Opłata za posiłki jest wliczona w czesne,

3) Opłaty wpisowej, opłata pobierana na początku każdego roku szkolnego,

4) Opłaty za zajęcia dodatkowe, nie ujęte w kwocie czesnego,

5) Dziecko uczęszczające do przedszkola może korzystać z następującej liczby posiłków:

  1. a) śniadanie,
  2. b) śniadanie, obiad,
  3. c) śniadanie, obiad, podwieczorek,
  4. d) obiad, podwieczorek.
  5. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola zobowiązani są do uiszczania opłat za usługi świadczone przez przedszkole do 5.dnia każdego miesiąca, płatne z góry na konto przedszkola.
  6. Upoważnionym do stosowania zwolnień lub ulg w odpłatności za usługi świadczone przez przedszkole jest Dyrektor Przedszkola, a wnioskującym rodzice dziecka przedszkolnego.
  7. Środki finansowe na działalność przedszkola są pozyskiwane od rodziców dzieci w formie opłat za usługi świadczone w przedszkolu oraz z dotacji z budżetu Gminy Kraków.
  • 7
  1. Do realizacji zadań i celów statutowych przedszkole wykorzystuje:

1) 3 sale do zajęć dydaktycznych wraz z niezbędnym wyposażeniem,

2) pomieszczenia administracyjne i gospodarcze,

3) zaplecze sanitarne,

4) zaplecze kuchenne,

5) ogródek przedszkolny.

  1. Odpowiedzialnym za stan i wyposażenie w/w pomieszczeń jest Dyrektor Przedszkola.

 

 

 

ROZDZIAŁ VI

 

REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA

 

  • 1

 

  1. Rekrutacja do Przedszkola odbywa się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, o przyjęciu dziecka decyduje kolejność zgłoszeń.
  2. Dzieci, które nie dostały się do Przedszkola z powodu braku miejsc, na życzenie rodziców mogą być wpisane na listę rezerwową. W przypadku wypisania na wniosek rodziców dziecka z Przedszkola lub skreślenia dziecka z listy przedszkolaków, na jego miejsce może być przyjęte dziecko z listy rezerwowej.
  3. Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje Dyrektor Przedszkola i Wicedyrektor po wnikliwym zbadaniu sprawy ze szczególnym zwróceniem uwagi na przygotowanie placówki pod kątem organizacyjnym do przyjęcia dziecka z daną niepełnosprawnością.
  4. Dobór dzieci niepełnosprawnych do grupy musi się odbywać z zachowaniem takich proporcji, które umożliwią harmonijną pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczo-rewalidacyjną.
  5. Rodzice dziecka niepełnosprawnego zobowiązani są dostarczyć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz ewentualną dokumentację medyczną, a w przypadku dziecka zmieniającego przedszkole, również dokumentację z poprzedniej placówki.

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VII

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

 

  • 1

 

  1. Przedszkole zatrudnia nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje Kodeks pracy.
  3. Kwalifikacje nauczycieli określa minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca.
  4. Do zadań wszystkich pracowników przedszkola należy:

1) sumienne i staranne wykonywanie pracy,

2) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w placówce,

3) przestrzeganie regulaminu pracy,

4) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów pożarowych,

5) dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia,

6) przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

 

 

 

  • 2

 

  1. Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych ma za zadanie kierowanie się dobrem dzieci, dbałością o ich bezpieczeństwo i troską o ich zdrowie, poszanowanie godności osobistej dziecka.
  2. Nauczyciel planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną w powierzonym oddziale przedszkolnym i odpowiada za jej jakość.
  3. Nauczyciel opracowuje samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami program wychowania w przedszkolu oraz wnioskuje do dyrektora o dopuszczenie go do użytku. Może również zaproponować program opracowany przez innego autora. Przeprowadza diagnozę przedszkolną swoich wychowanków. Realizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci.
  4. Nauczyciel współpracuje z instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną i innymi specjalistycznymi.
  5. Nauczyciel jest zobowiązany współpracować z rodzicami dzieci.
  6. Nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje 5-dniowy tydzień pracy.
  7. Nauczyciel wykonujący zajęcia wychowawczo-dydaktyczne lub opiekuńcze w dniu wolnym od pracy otrzymuje w zamian inny dzień wolny od pracy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamiast dnia wolnego nauczyciel otrzymuje odrębne wynagrodzenie.
  8. Nauczyciele udzielają i organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.
  9. Nauczyciele przedszkola tworzą zespół, którego cele i zadania obejmują:

1) współpracę służącą uzgodnieniu sposobów realizacji programów wychowania przedszkolnego i korelowania ich treści,

2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów obserwacji dziecka oraz sposobów ewaluacji pracy opiekuńczo-edukacyjnej,

3) organizowanie wewnętrznego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

4) współdziałanie w organizowaniu sal zajęć, kącików zainteresowań, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,

  1. Inne zadania nauczycieli:

1) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,

2) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,

3) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej,

4) współpraca ze specjalistami pracującymi w przedszkolu, świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,

5) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w rożnych formach doskonalenia zawodowego,

6) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,

7) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,

8) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju m.in. przez organizację zebrań grupowych, zajęć otwartych, zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych, kontaktów indywidualnych, wspólnego świętowania podczas imprez okolicznościowych, kącika dla rodziców oraz innych uroczystości, w których mogą brać udział zainteresowani rodzice,

9) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,

10) realizacja zaleceń Dyrektora Przedszkola i Wicedyrektora oraz uprawnionych osób kontrolujących,

11) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej,

12) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, turystycznym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,

13) poddawanie się ocenie pracy przeprowadzonej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,

14) współdziałanie nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci,

15) współpraca z nauczycielami i trenerami zajęć dodatkowych,

16) przestrzeganie regulaminu Rady Pedagogicznej,

17) otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami w celu:

  1. a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
  2. b) ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka,
  3. c) włączenia ich w działalność przedszkola,

18) prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiedzialność za jakość i wyniki tej pracy,

19) szanowanie godności dziecka i respektowanie jego praw,

20) korzystanie w swojej pracy merytorycznej i metodycznej z pomocy Dyrektora Przedszkola, Wicedyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych,

21) udział w pracach zespołów ds. ewaluacji wewnętrznej,

22) realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora Przedszkola lub Wicedyrektora, a wynikających z bieżącej działalności placówki.

  • 3

 

  1. Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:

1) prowadzenie działań i obserwacji dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron dzieci,

2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka,

3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb oraz konsultacje z rodzicami według ustalonych terminów spotkań,

4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki prozdrowotnej oraz działań eliminujących problemy, na które aktualnie napotykają dzieci,

5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym,

6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,

8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  • 4

 

  1. Do zadań logopedy lub neurologopedy w przedszkolu należy w szczególności:

1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dziecka,

2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,

3) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  • 5

 

  1. Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:

1) prowadzenie obserwacji i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

2) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci,

4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  • 6

 

  1. Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego nauczyciela/wychowawcy.
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej, nauczyciel/wychowawca opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

 

 

  • 7

 

  1. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą. W sprawach wychowania i nauczania dzieci, nauczyciele:

1) zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju i zachowania ich dziecka,

2) udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka,

3) organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach bieżącej pracy z dzieckiem i inną specjalistyczną,

4) uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.

  1. Nauczyciele planują i prowadzą pracę wychowawczo-dydaktyczną w powierzonym oddziale przedszkolnym i odpowiadają za jej jakość.
  2. Nauczyciele przygotowują na piśmie:

1) plany miesięczne pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej oddziału najpóźniej do 1.dnia każdego miesiąca,

2) dokumentację obserwacji zachowania i rozwoju dzieci oraz przyrostu umiejętności,

3) sprawozdania z zebrań i konsultacji z rodzicami,

4) scenariusze zajęć edukacyjnych dla potrzeb zajęć otwartych i imprez okolicznościowych,

  1. Nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwację pedagogiczną dzieci, mając na celu poznanie i zabezpieczenie ich potrzeb rozwojowych.
  2. Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia Wicedyrektorowi Przedszkola program wychowania przedszkolnego na dany etap edukacyjny. Program wychowania przedszkolnego może obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania

ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Program wychowania przedszkolnego powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony. Wicedyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w przedszkolu przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program wychowania przedszkolnego.

  1. Nauczyciele współpracują z instytucjami świadczącymi pomoc materialną, psychologiczną i pedagogiczną.
  2. Ustala się następujące formy współdziałania nauczycieli z rodzicami oraz ich częstotliwość:

1) w miesiącu wrześniu organizowane jest zebranie organizacyjne, w trakcie którego Dyrektor Przedszkola i Wicedyrektor zapoznają rodziców ze statutem przedszkola, programem przedszkola na dany rok szkolny, a nauczyciele z zestawami programów wychowania przedszkolnego (konkretnych oddziałów przedszkolnych),

2) w miesiącu listopadzie rodzice zapoznawani są z wynikami obserwacji i diagnozy wstępnej dzieci w formie pisemnej informacji zawierającej opis aktualnego poziomu rozwoju i propozycji działań wspomagających,

3) w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację o poziomie gotowości szkolnej dziecka i decydują o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpocznie naukę.

 

ROZDZIAŁ VIII

WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA I ICH RODZICE

 

  • 1

 

  1. Rodzice mają prawo do:

1) udziału w różnych formach spotkań oddziałowych, tj. w zajęciach otwartych, w zebraniach organizacyjnych, prelekcjach specjalistycznych, imprezach wewnętrznych i środowiskowych (wg kalendarza imprez i uroczystości),

2) konsultacji indywidualnych z wychowawcą,

3) wyrażania i przekazywania Dyrektorowi Przedszkola uwag i opinii na temat pracy nauczycieli i przedszkola.

  1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

1) przestrzeganie niniejszego statutu,

2) przestrzeganie regulaminu przedszkola,

3) zapewnienie dziecku zaopatrzenia w niezbędny ubiór dostosowany do aktualnie panujących warunków atmosferycznych, przybory i pomoce,

4) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu do 5.dnia każdego miesiąca,

5) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub zadbanie o upoważnienie do tego osoby zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo,

6) niezwłoczne informowanie o nieobecności dziecka w przedszkolu.

 

  • 2

 

  1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 r.ż. z możliwością odroczenia dziecka.

W wyjątkowych sytuacjach może być przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

  1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą,

2) właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju,

3) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza tym dobra innych ludzi,

4) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu,

5) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym,

6) pomocy w przypadku trudności rozwojowych,

7) akceptacji takim jakim jest,

8) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,

9) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,

10) zdrowego odżywiania się.

  1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:

1) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu przedszkola na miarę własnych możliwości,

2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do rówieśników, nauczycieli i innych pracowników przedszkola,

3) dbania o ład i porządek w przedszkolu.

  • 3
  1. Dyrektor Przedszkola może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy przedszkolaków w n/w przypadkach:

1) braku usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka w przedszkolu obejmującej co najmniej 30 dni,

2) stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci lub braku współpracy z rodzicami, mimo zastosowania przyjętego w przedszkolu trybu postępowania.

3) braku terminowych opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.

  1. Przyjęty w przedszkolu tryb postępowania z dzieckiem często stwarzającym sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci:

1) indywidualna terapia prowadzona przez specjalistę z dzieckiem w formie zajęć indywidualnych lub grupowych, płatna dodatkowo przez rodziców dziecka,

2) konsultacje z rodzicami w celu wypracowania jednolitych kierunków pomocy dziecku i jego rodzinie,

3) konsultacje i terapia w specjalistycznych instytucjach.

  1. Skreślenia dziecka z listy przyjętych wychowanków w wymienionych przypadkach dokonuje Dyrektor Przedszkola, stosując poniższą procedurę:

1) wysłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu za potwierdzeniem odbioru,

2) ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa -negocjacje Dyrektora Przedszkola lub/i Wicedyrektora, psychologa z rodzicami,

3) zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych, np. MOPS.

4) przedstawienie członkom rady pedagogicznej sytuacji nie przestrzegania zapisów statutu i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka,,

5) rozwiązanie umowy cywilno-prawnej o świadczeniu usług.

 

 

ROZDZIAŁ IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

  • 1
  1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Przedszkole prowadzi własną planowaną gospodarkę finansową i materiałową, za którą odpowiedzialny jest Dyrektor Przedszkola.

 

  • 2
  1. Statut przedszkola lub jego nowelizację uchwala się na posiedzeniu Rady pedagogicznej, odczytując zebranym pełny jego tekst. Członkowie Rady pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu statutu. Rada pedagogiczna głosuje nad nowelizacją statutu lub uchwala nowy statut.
  2. Z treścią Statutu przedszkola można zapoznać się w gabinecie dyrektora placówki oraz na stronie internetowej przedszkola.

3.Wszystkie sprawy nieregulowane niniejszym statutem regulują przepisy Kodeksu Cywilnego oraz Kodeksu Pracy.

4.Statut Niepublicznego Przedszkola Integracyjnego Bajkowa Kraina Kliny w powyższym brzmieniu wchodzi w życie z dniem wpisania Przedszkola do ewidencji szkół i placówek niepublicznych miasta Krakowa.

Niniejszy statut został zatwierdzony przez organ prowadzący i wchodzi w życie od dnia 01.04.2019 r.